Leiden neemt eerste draadloze bibliotheekbus in gebruik.

16 januari 2004.
De Openbare Bibliotheek Leiden heeft vandaag de eerste draadloos verbonden biblliotheekbus in gebruik genomen. Wireless Leiden heeft de bus voorzien van een nieuw, slim kastje, de AnyWi, waarmee zowel verbinding gemaakt kan worden via het WiFi-netwerk van Wireless Leiden als met GPRS. De GPRS-verbinding wordt voor de duur van dit experiment gesponsord door KPN. Een WiFi verbinding is honderd keer zo snel en gratis, maar niet overal beschikbaar. Op die plaatsen kan voor een aantal toepassingen teruggevallen worden op GPRS. De AnyWi bepaalt niet alleen welke verbinding mogelijk is, maar regelt ook welke toepassingen beschikbaar worden gesteld. In de bus is een draadloos, WiFi-netwerk geïnstalleerd.

"Dankzij Wireless Leiden is onze bibliobus nu een echte bibliotheek op wielen!", zegt directeur Peter Duijvestein van de Openbare Bibliotheek Leiden. "We kunnen nu alle informatiediensten die in de centrale bibliotheek beschikbaar zijn, ook in de bus aanbieden."

De AnyWi is een prototype.
Het kastje zal ook gebruikt worden om de bibliobussen in Noord- en Zuid-Holland een draadloze verbinding te geven. Deze bussen bedienen de kleinere plaatsen waar veelal nog geen WiFi-verbinding mogelijk is en daar is GPRS en straks mogelijk UMTS, een alternatief.

Behalve de draadloze bus werd vandaag ook het draadloze netwerk in de bibliotheek en de eerste draadloze verbinding met een dependance in Zorghuis Rijn en Vliet in gebruik genomen. Dit is de eerste stap in het plan om een tiental locaties van de Openbare Bibliotheek Leiden op het netwerk van Wireless Leiden aan te sluiten en met elkaar te verbinden via beveiligde verbindingen.

Over de Stichting Wireless Leiden, www.wirelessleiden.nl
De Stichting Wireless Leiden stelt zich ten doel een goedkoop, snel, draadloos netwerk voor Leiden en omgeving te realiseren, op coöperatieve basis. Het is een zelfstandig netwerk dat technisch naadloos aansluit op Internet, maar ook zeer geschikt is voor lokale communicatie binnen de regio Leiden. Wireless Leiden heeft geen winstoogmerk, draait volledig op onbezoldigde vrijwilligers en richt zich op de infrastructuur en niet op de diensten.