Nu ook draadloos netwerk in Oegstgeest

9 juni 2004
Wireless Leiden heeft haar draadloze computernetwerk uitgebreid naar een groot deel van Oegstgeest dankzij de bouw van knooppunten op de Lijtwegflat en de zorgcentra Rustenborch en Hofwijck. Vrijwilligers uit Oegstgeest en Leiden hebben de afgelopen dagen hard gewerkt aan de antenneopstellingen.
"De knooppunten zijn bijna operationeel.", zegt Erik Rorsch, een van de initiatiefnemers van Wireless Oegstgeest,"We leggen er nu de laatste hand aan en dan is er ook hier draadloos Internet".
Het gaat overigens niet alleen om internetten. Je kunt het netwerk ook gebruiken om computers direct met elkaar te laten communiceren, zonder dat er Internet aan te pas komt. Die toepassing is onder andere voor zorgcentra en scholen interessant. De interne computernetwerken kunnen met een beveiligde verbinding aan elkaar gehangen worden.
"Met zo'n draadloze verbinding is er, zoals bij elke verbinding, kans op uitval. In dit geval is de kans wel iets groter dan b.v. bij een adsl-verbinding, maar draadloos is veel goedkoper en sneller. Door deze twee mogelijkheden te combineren is het mogelijk een goedkope, betrouwbare en doorgaans snelle verbinding op te zetten", zegt Emiel Witteman, enthousiast systeembeheerder van Rustenborch en Wijckerslooth.
"Wij hebben overwogen zelf een directe draadloze verbinding op te zetten, maar stuitten toen op twee problemen. Ten eerste was er geen zichtverbinding tussen Rustenborch / VanWijckerslooth en Hofwijck. De hoge bomen van het bos van Wijckerslooth zouden waarschijnlijk de draadloze verbinding te veel storen. Een extra steunpunt om het bos heen leek dus nodig. Ten tweede willen we in de nabije toekomst meerdere (kleine) locaties kunnen laten communiceren met het centrale netwerk. De dekking die Wireless Leiden en Oegstgeest bieden is nooit met een eigen draadloos netwerk te realiseren. Bovendien is veel technische kennis nodig om draadloze netwerken goed op te zetten, Wireless Leiden en Oegstgeest hebben deze kennis in huis". Nu er een begin is gemaakt, hoopt Wireless Oegstgeest op meer vrijwilligers en sponsoren om het netwerk verder uit te bouwen.

Over de Stichting Wireless Leiden (www.wirelessleiden.nl) De Stichting Wireless Leiden bouwt een goedkoop, snel, draadloos netwerk voor Leiden en omgeving op cooperatieve basis. Het is een zelfstandig netwerk dat technisch naadloos aansluit op Internet. Wireless Leiden heeft geen winstoogmerk en richt zich op de infrastructuur en niet op de diensten.

Over Wireless Oegstgeest (www.wirelessoegstgeest.com) Wireless Oegstgeest wil een soortgelijk draadloos netwerk realiseren, gebruikmakend van de kennis en ervaring van Wireless Leiden. Oegstgeest opereert voorlopig onder de paraplu van de Stichting Wireless Leiden.