Wireless Leiden netwerk in Turkije

2 juni 2005
In de Turkse stad Karaman is een draadloos netwerk gebouwd zoals dat van Wireless Leiden. Het opbouwen van het netwerk verliep dankzij de Leidse expertise zeer snel. Twee dagen nadat mensen en de kisten materieel uit Leiden gearriveerd waren was het grootste deel van de stad Karaman voorzien voorzien van draadloos Internet. "We zijn er erg trots op dat onze technologie nu ook in Turkije gebruikt wordt om snel Internet voor iedereen bereikbaar te maken", glundert Jasper Koolhaas, voorzitter van de stichting Wireless Leiden.

Tijdens een bijeenkomst op het stadhuis met politici en belangstellenden werd video, voice-over-IP en internet via het draadloze netwerk gedemonstreerd. De volgende stap is het voorzien van gemeente Kazim Karabekir van draadloos Internet zodat de mensen daar ook gebruik kunnen maken van gratis Internet. Kazim Karabekir ligt ongeveer 30 kilometer buiten Karaman en heeft 5000 inwoners.

De uitnodiging om een demonstratie in Karaman te verzorgen is het vervolg op het bezoek in april van een Turkse delegatie aan Wireless Leiden. De demonstratie is gegeven door EstheticA in een samenwerking met het wifi bedrijf Kogero. Zij zullen ook het netwerk in Kazim Karabekir gaan bouwen.

Zondag 5 juni om 14:00 vindt er weer een open bijeenkomst van Wireless Leiden plaats in de tuinzaal van sociëteit De Burcht. Gerard Mourits van Kogero zal dan een presentatie geven over dit project.