Samenwerken voor Innovatieve toepassingen van draadloze communicatie. Free Discovery

2 oktober 2006
Hogeschool Leiden, Wireless Leiden en een aantal bedrijven en instellingen in de Leidse regio gaan samen nieuwe toepassingen van draadloze communicatie ontwikkelen. De combinatie van het draadloze computernetwerk van Wireless Leiden met geavanceerde plaatsbepaling biedt allerlei mogelijkheden voor het aanbieden van nieuwe, locatiegebonden diensten.

Een voorbeeld van zo’n nieuwe toepassing is het gebruik van een mobiele telefoon als stadsgids. Via het draadloze netwerk kunnen toeristen ter plekke in hun eigen taal horen wat de bezienswaardigheden zijn. Of in de Keukenhof met behulp van een apparaatje op zakformaat lezen naar welke tulp zij staan te kijken. Welke toepassingen daadwerkelijk zullen worden ontwikkeld, hangt af van de behoefte in de markt. Toerisme, cultuur, detailhandel en de installatiebranche zijn sectoren in de regio die kansrijk lijken voor toegepaste draadloze communicatie.

Het innovatieproject, dat Free Discovery is genoemd, heeft een startsubsidie van 300.000 Euro gekregen van het ministerie van OC&W.

Samenwerking

Stichting Wireless Leiden – die bestaat uit allemaal vrijwilligers – heeft sinds 2002 een gratis toegankelijk, regionaal WiFi-netwerk opgebouwd. Dit draadloze netwerk biedt in combinatie met GPS-technologie unieke mogelijkheden voor nieuwe toepassingen. Naast Hogeschool Leiden en Wireless Leiden zijn op dit moment AniWi B.V., Syntens, de ICT Academie Leiden en het Cetim betrokken bij Free Discovery. Samen willen ze een brug slaan tussen techniek en praktijk en tussen onderwijsinstellingen en bedrijven. Ook het verbeteren van de kwaliteit en dekking van het netwerk van Wireless Leiden is een speerpunt van het project. Vanuit Hogeschool Leiden zijn docenten en studenten bij dit project betrokken.

Deelnemen aan Free Discovery

Bedrijven en instellingen die belangstelling hebben voor het project Free Discovery en die concreet willen meedenken over nieuwe toepassingen van draadloze communicatie kunnen contact opnemen met de regioregisseur.

Nieuwsbrief Free Discovery

Belangstellenden kunnen zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief Free Discovery. De eerste nieuwsbrief verschijnt in oktober.

Over Stichting Wireless Leiden www.wirelessleiden.nl

De Stichting Wireless Leiden stelt zich ten doel een goedkoop, snel,draadloos netwerk voor Leiden en omgeving te realiseren, op coöperatieve basis. Het is een zelfstandig, lokaal netwerk dat technisch naadloos aansluit op Internet, maar ook zeer geschikt is voor lokale communicatie binnen de regio Leiden. Wireless Leiden heeft geen winstoogmerk, draait volledig op professionele vrijwilligers en richt zich op de draadloze infrastructuur en niet op de diensten.