Toekomstvisie voor Wireless Leiden

7 juni 2007
Wireless Leiden gaat haar draadloze netwerk verder uitbreiden en verbeteren zodat een open innovatieomgeving ontstaat. Daar kunnen nieuwe toepassingen worden ontwikkeld en in een realistische omgeving worden beproefd. Deze toekomstvisie is het resultaat van een onderzoek door organisatiebureau Blaauwberg, dat gesprekken voerde met talrijke vrijwilligers en belanghebbenden. "Er leven veel verschillende beelden over wat het netwerk is, van hobbyclub tot kennisnetwerk tot open infrastructuur", zegt Henk Uittenbogaard voorzitter van Wireless Leiden, "maar het idee van een open experimenteeromgeving wordt door iedereen onderschreven."

Wireless Leiden is een van de meest succesvolle, geheel door vrijwilligers opgezette draadloze netwerken in de wereld. In de beginjaren was er bij de gebruikers vooral veel belangstelling voor draadloos internet. Hoewel dat belangrijk blijft, zijn het vooral de nieuwe toepassingen op het gebied van lokatiegebonden diensten die Wireless Leiden, samen met bedrijven en instellingen wil gaan ontwikkelen en testen. Zo wordt met de Hogeschool Leiden en lokale bedrijven gewerkt aan nieuwe diensten voor toeristen. Hiervoor zijn wel een betere betrouwbaarheid en groter bereik van het netwerk noodzakelijk. Daarvoor is een behoorlijke investering nodig. Het komende half jaar gaat Wireless Leiden daarom werken aan het opzetten van de organisatie en het verwerven van fondsen.

Het onderzoeksrapport is als eerste aangeboden aan wethouder Van As van Economische Zaken van de gemeente Leiden, die een financiële bijdrage leverde aan het onderzoek.

Over de Stichting Wireless Leiden , www.wirelessleiden.nl De Stichting Wireless Leiden stelt zich ten doel een goedkoop, snel, draadloos netwerk voor Leiden en omgeving te realiseren, op coöperatieve basis. Het is een zelfstandig netwerk dat technisch naadloos aansluit op Internet, maar ook zeer geschikt is voor lokale communicatie binnen de regio Leiden. Wireless Leiden heeft geen winstoogmerk, draait volledig op onbezoldigde vrijwilligers en richt zich op de totstandkoming van een open infrastructuur.