11 juli 2013

Wireless Leiden zorgt voor WiFi in Olympisch Dorp

Vrijwilligers van Wireless Leiden, in samenwerking met AnyWi Technologies B.V., zorgen er voor dat er WiFi-Internet beschikbaar is in het “Olympisch Dorp” van het European Youth Olympic Festival (EYOF). Het gaat om meer dan duizend kamers op de Uithof en de Internationale Campus van de Universiteit Utrecht. Het WiFi-netwerk moet in enkele dagen tijd worden geinstalleerd en operationeel zijn, inclusief de beveiliging en het monitoring systeem. Voor de beveiliging wordt gebruik gemaakt van het 'eduroam' systeem van Surfnet.
“Als het allemaal lukt zal het een huzarenstukje zijn”, zegt Henk Uittenbogaard, voorzitter van Wireless Leiden en directeur van AnyWi. “Alles moet meteen werken, we krijgen in een klap enkele duizenden nieuwe gebruikers op het systeem”.
Er is door medewerkers van AnyWi en vrijwilligers van Wireless Leiden enkele maanden aan de voorbereiding gewerkt, waarbij honderden accesspoint-systemen zijn gebouwd voor installatie in de kamers verspreid over 12 verschillende gebouwen. Deze week vindt de uitrol plaats en zondag, als de sporters arriveren, moet het systeem in de lucht zijn. Het festival vindt plaats van 14 – 19 juli in Utrecht.

-------------------------------------------------------------------

On-line video: http://youtu.be/bwCt1YFet0U

Over de Stichting Wireless Leiden , http://www.wirelessleiden.nl
Wireless Leiden is een van de meest succesvolle, geheel door vrijwilligers opgezette, draadloze netwerken in de wereld. Wireless Leiden heeft geen winstoogmerk, draait volledig op onbezoldigde vrijwilligers en richt zich op de totstandkoming van een open infrastructuur en het experimenteren met nieuwe technieken en toepassingen.

Over AnyWi, http://www.anywi.com/
AnyWi Technologies B.V. levert innovatieve oplossingen om mens en techniek te verbinden. Het onderscheidend vermogen van AnyWi Technologies zit in jarenlange ervaring met draadloze communicatie, brede onderzoekservaring, een groot en relevant expertisenetwerk en het inpassen van onze oplossingen in de praktijk.

Over EYOF, https://utrecht2013.com/
Het EYOF is het European Youth Olympic Festival: een tweejaarlijks sportevenement voor jonge sporters uit heel Europa. In negen verschillende Olympische disciplines gaan jonge sporters voor het goud.
Het EYOF is een voorproefje voor de ‘echte’ Olympische Spelen. Zo worden de sporters net als op de Spelen gehuisvest in een Olympisch dorp, is er een openings- en sluitingsceremonie en natuurlijk een Olympische Vlam en een officiële vlag.